Jazz Session #72 | Michał Chwała Project „Idi”
15 grudnia 2019
(…) „Idi” Michała Chwały, to przede wszystkim rzetelny warsztat instrumentalny i muzyczna świadomość, ale i
odniesienie się do zdobyczy wielkich postaci elektrycznego jazzu XX wieku – co ważne – we własnym rysie.”
Adam Sztaba
🎵SKŁAD:
Michał Chwała – guitar
Paulina Mączka-Michota – vocal / acoustic guitar / keys
Michał Łuka – sax
Maciej Chwała – keys
Artur Siejka – bass
Kamil Kukla – drums
Posłuchaj! Michał Chwała – „Projekt Idi”:
O ARTYŚCIE:
Michał Chwała – gitarzysta, kompozytor, aranżer. Z wyróżnieniem ukończył bydgoską Akademię Muzyczną im. F. Nowowiejskiego na wydziale klasycznym (klasa gitary Krzysztofa Pełecha) i jazzowym (klasa gitary Piotra Olszewskiego). Jest laureatem konkursów gitarowych o randze ogólnopolskiej i międzynarodowej (m.in. II miejsce na Międzynarodowym Konkursie Gitarowym Krzyżowa 2007r.). W 2015r. jego instrumentalna kompozycja „Idi” została wyróżniona III miejscem w międzynarodowym konkursie poznańskiego „Good Time Radio”. Współpracował z takimi artystami/zespołami jak:Wojciech Gogolewski, Jakub Lubowicz, Krzysztof Daukszewicz, Michał Grobelny, Andrzej Poniedzielski, Artur Andrus, Czerwony Tulipan, Piwnica Pod Baranami, Warmia Klezmer Band, Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Warmińsko-Mazurskiej, Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Pomorskiej, Orkiestra Rozrywkowa The Engineers
Band, Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus oraz z wieloma innymi.
Od 2015r. współpracuje z teatrem Roma, gdzie występuje jako aktor i gitarzysta. Jest również nauczycielem – jego uczniowie z powodzeniem zdają egzaminy na wyższe studia muzyczne w Warszawie, Gdańsku, Poznaniu, czy w Bydgoszczy. Jest autorem pracy „Praktyka ćwiczenia na gitarze bez instrumentu”.
Od czterech lat skupia się przede wszystkim na tworzeniu własnej muzyki z pogranicza gatunków jazzu i fusion. Prywatnie – „Nocny Marek”. Nie lubi pomidorów. Ma 100 pomysłów na minutę, a jego motto życiowe brzmi: „Zacznij od siebie, nie czekaj na zbawienie”.
KONCEPCJA PŁYTY:
Kiedy podjąłem swoje pierwsze poważne próby kompozycji, wielokrotnie spotykałem się z momentami, w których doskwierał mi brak weny, a kompozytorska praca „rzemieślnicza” nie przynosiła efektu. Potrafiłem napisać kilka stron utworu po czym następowała tzw. dziura. Pustka. Brak pomysłów na dalszą realizację już napisanego materiału. Kiedy w końcu udało mi się dopisać kolejne dźwięki, a luźno rzucone harmonie zaczęły zbiegać się w całość, odczułem jakby w muzyce było tylko jedno właściwe rozwiązanie uzyskania właściwego połączenia melodii, harmonii i rytmiki. Oczywiście istnieją tysiące rearanżacji tych samych kompozycji, tzw. covery zmieniające stylistykę, rytmikę i harmonię utworu, ale to dzięki doskonałości jego oryginału wszystkie przeróbki mają rację bytu. Jest więc tylko jedna możliwość powstania dzieła, innej nie ma wcale. Podczas studiów muzycznych zafascynowała mnie dziedzina filozofii. Poznawszy freudowską koncepcję „Id” będącą koniecznością natychmiastowego zaspokajania własnych
potrzeb, zrodziła mi się w głowie idea zapotrzebowania na zaspokojenie nie tyle ciała co ducha, na wypełnienie umysłu silnymi, prawdziwymi emocjami. Tę potrzebę nazwałem „Idi”, a ją utożsamiłem z muzyką – Tą, która sprawia, że oddychamy razem z Jej pulsacją, która wrzuca nas w zapomnienie od całego świata, a jest wyłącznie przyjemnością. Ideologiczna „Idi” jest tą kompletną kompozycją, którą każdy z Nas chciał kiedyś napisać.
🔧Organizacja & produkcja: Gniewomir Tomczyk
tel. 784-691-601, gniewomir.tomczyk@gmail.com
Wspierają nas: Jazz Forum, JazzPRESS, Going., Pro Drum, Quality Studio – recording and sound production, Sklep Muzyczny Pasja, Źle i Tanio, W Dobrym Tonie Studio, 1234studio
Druk i tłoczenie CD: PRIMEDIO Production
